سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اللهم صلی علی علی بن موسی الرضا المرتضی
 
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 88 اردیبهشت 17 توسط خادم الرضا | نظر

 بسم الله الرحمن الرحیم

همراه با "احمدی نژاد" در "خط امام(ره)"


ایرنا: با بررسی تفکر دکتر محمود احمدی نژاد میتوان چنین گفت که وی در شرایطی در تطابق کامل با خط امام (ره) حرکت کرده که بسیاری از مدعیان کنونی ،علیرغم ادعاهای ظاهری تناسب چندانی با خط امام (ره) ندارند و در برخی مواضع، در مقابل روش و منش امام (ره) عمل کردهاند.

مقدمه

یکی از معیارها و شاخصهایی که رییس جمهوری اسلامی ایران باید از آن برخوردار باشد اعتقاد و التزام به آرمانها و اندیشهها و مواضع سیاسی و اجتماعیِ بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) است. نظام مقدس جمهوری اسلامی با همه ارکان وجودی آن، هرگز هویت و جهتی مستقل از تفکر اسلامی و انقلابیِ بنیانگذار خود نداشته و ندارد و لذا نمیتوان کسی را بر کرسی مدیریت اجرایی کشور مشاهده کرد که پیامهای دینی و سیاسی و جهانی ایشان را درک نکرده، یا در توجه به آنها سستی به خرج میدهد. امام راحل (ره)، اسلامشناس و فقیهی بزرگ، عارفی سالک و سیاستمداری تیزبین و ژرفاندیش بود که میتوان و بایستی با دقت و تدبر در مجموعه نقطه­نظرات و مواضع و عملکردهای گوناگون وی، نموداری رسم کرد و خطمشی روشن و نظاممندی از آنها استتناج نموده و مبنای عمل اجتماعی قرار داد. ما به این خطمشی، اصطلاحاً «خط امام (ره)» میگوییم. در واقع، خط امام (ره)، خط حرکت انقلاب اسلامی به سوی تحقق آرمانهای ملی و جهانی خود است؛ همچنانکه مقام معظم رهبری (مد ظله) خلف صالح و پیرو راستین خط امام (ره)، در این باره میفرمایند:

«ما همان سیاستهایی را که امام بزرگوار با الهام از متن اسلام و قرآن، به انقلاب اسلامی و به ملت ایران تعلیم داد و آن خطی را که او ترسیم کرد، دنبال میکنیم و علاج گرفتاریها و مشکلات خودمان را در دنبال کردن این راه میدانیم؛ درست نقطه مقابل آنچه که دشمنان اسلام قصد دارند آن را در ذهنها جا بیندازند و در فضای ذهنی اعلام کنند».[1]

حال اگر در فضای سیاسی و انتخاباتی کاوش کنیم گروهها و افرادی را میبینیم که به صرفِ ادعایِ «در کنار امام (ره) بودن» و یا ادعای «حمایت امام (ره) از فلان فعالیت اجراییشان»، از خط امام (ره) دم میزنند و از مقایسه و تطبیق همهجانبه و قاعدهمندِ خود با شاخصها و موازین «خط امام (ره)» دوری میجویند. اینها در نظر و عمل از باب «نؤمن ببعض و نکفر ببعض» و به لطایفالحیل هرمنوتیکی، برخی از نظرات و مواضع امام (ره) را که میتواند در راستای منافع حزبیشان قرار گیرد مورد پذیرش قرار داده و آنچه را که نمیپسندند وا میگذارند.
به نظر میرسد راه منصفانه و علمی این است که در تفسیر اندیشههای امام راحل (ره) با یک نگاه روشمند و «کل­نگر»، همه مکتوبات و سخنرانیها و برخوردها و رفتارهای ایشان را به مثابه یک نظام فکری و رفتاری اسلامی ملاحظه کرد و از تحمیل پندارها و باورهای خویش، به اندیشههای وی و تحریف آن خودداری نمود. در چنین فضایی است که درک خط امام (ره) و مشاهده آن راه روشن، سهل و دستیافتنی خواهد شد.

شاخصهای «خط امام (ره)»

در یک نگاه گذرا میتوان گفت که امام (ره) دارای چند ویژگی مهم و اساسی بودند که به ایشان امتیاز ویژهای در جهان امروز بخشیده بود و پیروان حقیقی خط امام (ره) بایستی این درسها را بیاموزند و این ویژگیها را در وجود خود به وجود آورند و پرورش دهند تا بتوانند در خط امام باشند:

الف ـ اسلامخواهی در همه عرصههای حیات: ویژگی نخست و محوریِ بنیانگذار انقلاب اسلامی، اعتقاد به اسلام به عنوان راه نجات بشر از بدبختیها، و الگوی نوینِ زندگی فردی و اجتماعی است. امام (ره) میفرماید:

«ما گواه از خرد داریم بر اینکه قانون اسلام امروز هم برای تمام بشر، قانون است و باید همه بر آن به ناچار گردن نهند».[2]

از نگاه ایشان، اسلام در سرپرستی بشر در همه عرصههای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و علمی در سطح ملی و بینالمللی، برنامه دارد[3] و راه ارزش و ضد ارزش را مشخص کرده و بنیان دستیابی انسان به کمال را در همه صحنهها بنا گذاشته است. امام (ره) با چنین رویکردی است که معتقدند:

«حکومت در نظر مجتهد واقعی، فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است. حکومت، نشان­دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است. فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است».[4]

با این سخن، سکولارها، غربگرایان و گروههایی که فریب حیلهها و تزورهای فرهنگ حاکم بر جهان را خوردهاند و مبانی اسلام حکومت دینی را مورد خدشه قرار میدهند و به دنبال استفاده از الگوهای غیردینی در سیاست و فرهنگ و اقتصاد و کارشناسی هستند، نمیتوانند در خط امام (ره) باشند و ایشان را خرج تفکرات التقاطی خود کنند. خط امام (ره)، خط اعتقاد به دین حداکثری و فقه حکومتی است؛ نه خط باور به دین حداقل و اسلام منزوی و غیرحکومتی.

ب ـ استکبارستیزی و نفی ظلم در جهان: ویژگی دیگر امام (ره)، نفی خودباختگی و سازش با طاغوت و استکبار، و توصیه به ادامه مبارزه تا رفع فتنه از جهان بود. امام (ره) میگفت:

«ما هدفمان پیاده کردن اهداف بینالملل اسلامی در جهان فقر و گرسنگی است . ما میگوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم».[5] «من به صراحت اعلام میکنم که جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود برای احیاء هویت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایهگذاری میکند و دلیل هم ندارد که مسلمانان جهان را به پیروی از اصولِ تصاحبِ قدرت در جهان دعوت نکند و جلوی جاهطلبی و فزونطلبی صاحبان قدرت و پول و فریب را نگیرد».[6]

 

بر همین اساس، حضرت امام (ره) توصیه میکنند که:

«باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این، شدنی است؛ چرا که بسیج، تنها منحصر به ایران اسلامی نیست، باید هستههای مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد».[7]

علت این مقابله با شرق و غرب آن است که از نگاه امام (ره)، دشمنان اسلام، ما را جز با عدول از همه هویتها و ارزشهای معنوی و الهیمان تحمل نمیکنند و به گفته قرآن کریم هرگز دست از مقاتله و ستیز با مسلمانان بر نمی­دارند مگر اینکه آنها را از دینشان برگردانند.[8] لذا ما باید راه مبارزه با ستمگران را بدون کوچکترین چشمداشتی به مبارزان راه حق انتقال دهیم که مسلماً محصول صدور این تجربهها، جز شکوفههای پیروزی و استقلال و پیاده شدن احکام اسلام برای ملتهای دربند نخواهد بود. به خصوص امام راحل (ره)، آمریکا را دشمن شمار? یکِ مردم محروم و مستضعف جهان میخواند و نسبت به سلطه و سیطره این رژیم جنایتکار بر مردم مظلوم جهان هشدار میدهد.[9] و موازین خودساخته بینالمللی را هم حافظ منافع همین دول استکباری از جمله آمریکا میداند.[10] که باید برای آن فکری کرد.

با توجه به این خصلت امام (ره)، اگر احزاب سیاسی و شخصیتهای وابسته به آنها، فریب جذابیتهای علمی و صنعتی غرب را بخورند و به جای «تبری»، استراتژی سازش با کفار را در پیش بگیرند و در پی آن نباشند که متناسب با زمان و مکان، به نفی سلطه غرب بر جهان و استیفای حقوق مستضعفان و محرومان بپردازند و بسیج بزرگ ضد استکباری در جهان به وجود آورند، هرگز نمیتوانند خط امامی باشند.

ج ـ مردمدوستی مردمباوری: ویژگی دیگر امام (ره)، اعتقاد راسخ ایشان به مشارکت مردم در اداره جامعه اسلامی بود. یکی از ویژگیهای قانون اساسی به عنوان مبنای کار جمهوری اسلامی که مورد تأیید امام (ره) و محصول تلاش ایشان بود، اهتمام به نقش مردم در جامعه، و بها دادن به حق آنها در تعیین سرنوشت عمومیشان میباشد. به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله)، «هنر بزرگ امام بزرگوار در این بود که به جای آن نظام فاسد، یک نظام سیاسی در این کشور برقرار کرد که به جای بیاعتنایی به مردم، عشق به مردم بر آن حاکم است».[11] سخن امام (ره) در اهمیت انتخابات، مجلس شورای اسلامی، و تأکیدات ایشان درباره تکیه حکومت به مردم، همگی از اهمیت نقش مردم از نگاه ایشان حکایت دارد. بنابراین، لازمه خط امامی بودن، عشق به مردم و خدمت به آنها و اعتقاد به نقش مردم در پیشبرد حرکت جامعه اسلامی است؛ نه اینکه بکوشیم تا همواره مردم را به نفع تفکرات خود تفسیر کنیم و خواستههای دینی و ملی آنها را به سود خود تحریف نماییم.

احمدینژاد و خط امام (ره)

با بررسی و واکاوی شخصیت و تفکر و سابقه دکتر محمود احمدی نژاد میتوان چنین گفت که جهت حرکت وی در تطابق کامل با خط امام (ره) قرار دارد و بسیاری از مدعیان کنونی ، علیرغم ادعاهای ظاهری تناسب چندانی با خط امام (ره) ندارند و در برخی مواضع، در مقابل روش و منش امام (ره) عمل کردهاند. مطابق با شاخصههای خط امام (ره)، دکتر محمود احمدینژاد معتقد است: اسلام، دینی کامل و جامع، و مکتبی جهانشمول است که میخواهد همه ملتها و کشورها را به نقطه موعود برساند[12] و راه سعادت را در همه عرصههای فردی و اجتماعی و علمی به روی آنها بگشاید. در نگاه وی، انقلاب اسلامی نیز یک حرکت معمولی و محدود به زمان و مکان خاص نیست، بلکه انقلاب اسلامی، تداوم عاشورا و دنباله نهضت انبیاست.[13] ما انقلاب کردیم که معادلات جاریِ حاکم بر جهان را تغییر داده و طرحی نو دراندازیم.[14] بنابراین، انقلاب اسلامی، متعلق به همه بشریت است که به ایجاد نظام جدید الهی و انسانی برای همه بشر میاندیشد.[15] در دیدگاه دکتر محمود احمدینژاد به دنبال انقلاب اسلامی باید به تدریج بساط نظام سلطه و صهیونیسم در جهان برچیده شود و این، امری که کم کم در حال آشکار شدن است. «نظام سلطه رو به اضمحلال است. قدرتهای مادی که پلههای ترقی را به سرعت طی کردهاند، امروز به سرعت در حال فرود آمدن از آن پلهها هستند».[16] مردمدوستی و مردممداری دکتر احمدی نژاد و تلاش طاقتفرسای او در خدمت به مردم هم امری است که اکنون زبانزد عام و خاص و نیازی به توضیح ندارد. پس، با نگاهی اجمالی به اندیشه و عمل آقای دکتر محمود احمدینژاد و تطبیق آن به شاخصههای «خط امام (ره)» میتوان گفت که ایشان در خط امام (ره) قرار دارد؛ همچنانکه در پیروی از ولیفقیه زمان ، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) نیز کارنامه درخشانی در ولایتپذیری از خود به جای گذاشته است. در پایان قابل ذکر است که حرکت در خط امام (ره) هرگز به معنای انجماد فکری نیست بلکه به معنای استخراج اصول و مبانی ایشان، و پیجویی آن در شرایط امروز و تطبیق آن به حوادث و پدیدههای نوظهور است. به طور مثال، مبارزه با آمریکای مستکبر و جنایتکار از اصول خط امام (ره) است اما در شرایط خاصی میتوان در انجام این مبارزه، تاکتیکهای جدیدی به کار گرفت تا دشمن را بیش از گذشته به انفعال کشاند. اما روشن است که خط امام (ره) هرگز نمیتواند به سازش با آمریکای مستکبر کنونی رأی دهد.


--------------------------------------------------------------------------------

[1] ـ بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله) در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره)، 3/1378/12.

[2] ـ امام خمینی (ره)، کشفالاسرار، ص 308.

[3] ـ صحیفه امام، ج 4، ص 9/ ج2، ص 31 /و ج8، ص 433.

[4] ـ صحیفه امام، ج 21، ص 289.

[5] ـ امام خمینی (ره)، 4/1367/29.

[6] ـ امام خمینی (ره)، 2/1367/29.

[7] ـ امام خمینی (ره)، 9/1367/2.

[8] ـ امام خمینی (ره)، 4/1367/29.

[9] ـ امام خمینی (ره)، 6/1359/21.

[10] ـ امام خمینی (ره)، 4/1367/29.

[11] ـ بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله) در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره)، 3/1376/14.

[12] ـ سخنرانی رییس جمهور در دیدار با روحانیون و طلاب قم، 10/1384/15.

[13] ـ سخنرانی رییس جمهور در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، 1374/2211.

[14] ـ سخنرانی رییس جمهور در دیدار با مدیران ارشد جهاد دانشگاهی، 11/1384/3.

[15] ـ سخنرانی رییس جمهور در دیدار با اعضای ستاد برگزاری دهه فجر، 11/1384/9.

[16] ـ سخنرانی رییس جمهور در جمع نخبگان سوریه، 1/1384/29.




...

درباره وبلاگ

خادم الرضا کبوتر امام رضا
beheshte_samen@yahoo.com
آخرین مطالب
آرشیو
پیوند ها
پیوندهای روزانه
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
کل بازدید : 210680
بازدید امروز :6
بازدید دیروز : 7
تعداد کل پست ها : 57
لوگو دوستان
حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
یه دختره تنها
حاج احمد متوسلیان
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
طلوع مهر
رایة الهدی
امکانات جانبی

Eydad Productions