سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اللهم صلی علی علی بن موسی الرضا المرتضی
 
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 86 اسفند 21 توسط خادم الرضا | نظر

 بسم الله الرحمن الرحیم

شب اول

 سال سیزدهم بعثت مبداء هجرت حضرت رسول صلی الله علیه و آله بود از مکه معظمه به مدینه منوره و در آن شب در غار ثور مخفی شد و حضرت امیر علیه السلام جان خود را فدای جان شریف او نمود و در جای آن حضرت خوابیده واز شمشیرهای قبایل مشرکین پروانکرد و فضل خود و مواسات و برادری خود را با حضرت رسول صلی الله علیه و آله بر جمیع عالم ظاهر گردانید ، و آیه کریمه: «  وَ مِنَ الناسِ مَن یَشری نَفسَهُ ابتغاءَ مَرضاتِ اللهِ » در شانش نازل شد .

 

روز اول

 علما گفته اند مستحب است که برای تشکر نعمت سلامتی رسول خدا و امیر المومنین صلوات الله علیهما روزه بدارند و زیارت آن دو بزرگوار در این روز مناسب است ، و سید در اقبال برای این روز دعائی نقل فرموده ، و در این روز بقول شیخ و کفعمی حضرت عسگری علیه السلام وفات کرده و مشهور روز هشتم است و شاید در چنین روز اول مرض آن حضرت بوده .

 

روز هشتم

 سَنه دویست و شصت وفات امام حسن عسکری علیه السلام واقع شده و حضرت صاحب الامر صلوات الله علیه بمنصب جلیل امامت فایز گردیده مناسب است آن دو بزرگوار را در این روز زیارت کردن .

روز نهم

 روز عید بزرگ و روز عید بقر(شکافتن) است ، و از برای آن شرح بزرگی است که در جای خود ذکر شده ، و روایتی نقل شده که هر که در این روز چیزی انفاق کند گناهانش آمرزیده شود . و گفته اند که مستحب است در این روز اطعام برادران مومن و خوشنود گردانیدن ایشان و توسعه دادن در نفقه و پوشیدن جامه های نو و شکر و عبادت حق تعالی کردن و این روز روز برطرف شدن غمها است و روز بسیار شریفی است ، و چون روز هشتم ماه وفات امام حسن عسکری علیه السلام بوده این روز روز اول امامت حضرت صاحب الزمان ارواح العالمین فداه و سبب مزید شرافتش خواهد بود .

 

روز دوازدهم

بقول جناب کلینی و مسعودی و مشهور بین عامّه ولادت با سعادت حضرت رسول صلی الله علیه و آله است، و مستحب است در آن دو رکعت نماز در رکعت اول بعد از حمد سه مرتبه قل یا ایها الکافرون و در دوم سه مرتبه توحید ، و در این روز نیز آن حضرت به مدینه ورود فرمود ، و شیخ فرموده که در مثل چنین روز از سَنه صد و سی و دو دولت بنی مروان منقضی شد .

 

روز چهاردهم

 سَنه شصت و چهار یزیدبن معاویه به درکات حجیم شتافت و در اخبار الدّوَل است که یزید بمرض ذات الجنب در حوران از دنیا رفت ، جنازه اش را به دمشق آوردند و در باب صغیر او را دفن کردند و قبرش اینک مزبله میباشد و سنین عمرش به سی و هفت رسیده بود و خلافتش سه سال و نه ماه طول کشید .

 

شب هفدهم

شب ولادت حضرت خاتم الانبیا صلوات الله علیه و شب بسیار مبارکی است ، و سید نقل کرده که در مثل چنین شب نیز قبل از هجرت بیکسال معراج آن حضرت بوده .

 

روز هفدهم

بنابر مشهور بین علما امامیّه روز ولادت با سعادت حضرت خاتم الانبیا محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله است و معروف آنست که ولادت با سعادتش در مکه معظمه در خانه خود آن حضرت واقع شده در روز جمعه در وقت طلوع فجر در عام الفیل در ایام سلطنت انوشیروان عادل، و نیز در این روز شریف سنه هشتاد و سه ولادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام واقع شده و باعث مزید فضل و شرافت این روز گردیده،بالجمله اینروز روز بسیار شریفی است ، و از برای آن چند عمل است :

 اول غسل ، دوم روزه و از برای آن فضیلت بسیار است ، و روایت شده که هر که این روز را روزه بدارد ثواب روزه یکسال خدا برای او بنویسد ، و این روز یکی از آن چهار روز است که در تمام سال بفضیلت روزه ممتاز است ، سوم زیارت حضرت رسول صلی الله علیه و آله از نزدیک و دور ، چهارم زیارت امیر المومنین علیه السلام بهمان زیارتی که حضرت صادق علیه السلام کرده و تعلیم محمدبن مسلم فرموده و بیاید انشاالله در باب زیارات .

 پنجم در وقتیکه روز بلند شود دو رکعت نماز کند در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه اِنّا اَنزَلناهُ و ده مرتبه توحید و بعد از سلام در مصلای خود بنشیند و این دعا را بخواند :« اَللهُمَ اَنتَ حَیٌ لا تَموُتُ » و این دعا مبسوطی است و چون سندش را منتهی به معصوم ندیدم مراعات اختصار را همّ دیدم ،هر که طالبست رجوع به زاد المعاد نماید . ششم آنکه مسلمانان این روز را تعظیم بدارند و تصدّق و خیرات بنمایند و مومنین را مسرور کنند و به زیارت مشاهد مشرَفه روند .

(مفاتیح الجنان،ص 507-504)




...

درباره وبلاگ

خادم الرضا کبوتر امام رضا
beheshte_samen@yahoo.com
آخرین مطالب
آرشیو
پیوند ها
پیوندهای روزانه
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
کل بازدید : 211016
بازدید امروز :0
بازدید دیروز : 8
تعداد کل پست ها : 57
لوگو دوستان
حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
یه دختره تنها
حاج احمد متوسلیان
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
طلوع مهر
رایة الهدی
امکانات جانبی

Eydad Productions